Belangrijke opmerking:

AECO heeft haar activiteit als energieleverancier gestopt. Onze openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Naar het antwoord op uw vraag
FAQ

Beëindiging van energielevering door AECO in Vlaanderen

Als gevolg van de snel stijgende gas- en elektriciteitsprijzen is AECO niet langer in staat haar klanten van gas en elektriciteit te voorzien.

Om een faillissement te vermijden, heeft AECO besloten haar activiteiten als elektriciteits- en gasleverancier in het hele land België stop te zetten.

In het Waalse Gewest en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden in maart 2023 de leveringsvergunningen voor elektriciteit en gas van AECO ingetrokken en de beheerders van het elektriciteits- en gasdistributienet hebben de toegangsovereenkomsten met AECO met ingang van 1 maart 2022 opgezegd.

In het Vlaams Gewest heeft de distributienetbeheerder voor gas het toegangscontract voor AARDGAS met AECO opgezegd.

Sinds 1 januari 2023 heeft AECO ook in het Vlaams Gewest geen actieve contracten meer.

Wanneer werd de toegang tot het aardgasdistributienet ingetrokken?

De opschorting van de toegang tot de aardgasdistributienetten vond uitwerking op 18 maart 2022. De toegangspunten voor gas waarop AECO geregistreerd stond, werden dan om 6u00 geswitcht naar de netbeheerder als noodleverancier met ingang op 18 maart 2022 om 6u00.

 

Ik ben klant bij AECO. Wat betekent de opzegging van dit toegangscontract voor mij?

U valt niet zonder aardgas.

Het is wettelijk bepaald dat Fluvius vanaf 18.03.2022 tijdelijk uw noodleverancier wordt – voor huishoudelijke klanten maximaal één jaar en voor professionele klanten maximaal 60 dagen.

Sluit zo snel mogelijk een nieuw aardgascontract af met de energieleverancier die bij u past, omdat het tarief van Fluvius minder interessant is dan de meeste tarieven op de commerciële markt (Meer details over het tarief vindt u op www.fluvius.be/tarieven-noodleverancier). Vermeld bij uw nieuwe energieleverancier dat u klant was bij AECO en het nieuwe energiecontract zo snel mogelijk wil laten starten.

 

Sluit u vóór 18 april 2022 een nieuw contract af en gaat uw nieuwe energieleverancier akkoord met de startdatum van 19.03.2022? Dan ontvangt u geen factuur van Fluvius, maar meteen van uw nieuwe energieleverancier.

Via vtest.vreg.be kunt U makkelijk contracten en prijzen vergelijken.

 

Tot welke commerciële leverancier kan ik mij richten?

Aangezien dat de energiemarkt een geliberaliseerde markt is, kunt u uw leverancier vrij kiezen. Via vtest.vreg.be kunt U makkelijk contracten en prijzen vergelijken.

Dit is de beste manier om een tarief te vinden, dat het beste aangepast is aan uw behoeften.

 

Zal ik een slotfactuur van AECO ontvangen?

Ja. Na ontvangst van uw meterstanden en uw verbruik via uw distributienetbeheerder, stuurt AECO u een slotfactuur voor uw verbruik sinds uw laatste periodieke meterstand tot deze nieuwe meterstand. Afhankelijk van de reeds gefactureerde voorschotten en het geschatte volume, ontvangt u een slotfactuur of een slotcreditnota.

 

Moet ik mijn voorschotfacturen en mijn afrekening nog altijd aan AECO betalen?

Ja, u moet nog steeds betalen voor de energie die u heeft verbruikt. Als u niet betaalt, blijven de incassoprocedures van toepassing.

 

Zullen klanten die via hun voorschotten te veel hebben betaald, worden terugbetaald?

Ja. Zodra de nieuwe leverancier uw klantenrekening heeft geactiveerd, ontvangt AECO de eindmeterstanden, voert een verrekening uit en maakt een eindfactuur of creditnota op. Als de rekening van de klant een creditsaldo vertoont, verbindt AECO zich ertoe de klant binnenkort terug te betalen.

 

Ik heb een vraag over een factuur van AECO. Bij wie kan ik met mijn vraag terecht?

Voor vragen over uw facturen moet u zich rechtstreeks wenden tot AECO (service@aeco.be). Eventuele klachten over uw factuur moet u eerst richten tot AECO. Bij gebrek aan een afdoend antwoord kunt u een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor energie.

 

Ik heb een nieuw contract afgesloten met een andere leverancier dat pas ingaat na 18.03.2022

Dan neemt u best contact op met uw nieuwe energieleverancier om het nieuwe energiecontract al te laten ingaan vanaf 19.03.2022.

 

Ik heb een contract afgesloten met AECO en dit contract gaat in op of na 18.03.2022

Dit contract zal worden geannuleerd en u zult bij uw huidige leverancier blijven.

 

Ik geniet momenteel van het sociaal tarief bij AECO. Kan ik dit sociaal tarief behouden?

Ja (op voorwaarde dat u in maart 2022 nog steeds een begunstigde van het sociaal tarief bent), maar het sociale tarief zal niet onmiddellijk worden toegepast terwijl de gegevens worden uitgewisseld tussen de autoriteiten en de standaardleverancier of de nieuwe door u gekozen leverancier. Het sociaal tarief zal dan met terugwerkende kracht vanaf 18.03.2022 worden toegepast.

 

Ik heb ondertussen na 18.03.2022 een nieuw energiecontract afgesloten. Moet ik iets ondernemen?

In dit geval hoeft u niets meer te ondernemen.

 

Zijn de coöperaties Clean Power Europe SCE en Energie 2030 SCRL in dit verband betrokken?

De onderneming Energie 2030 Agence SA, die voorheen actief was als leverancier van elektriciteit en gas onder de handelsnaam AECO, is een onafhankelijke onderneming. De coöperaties werden derhalve slechts indirect als partners getroffen door de stopzetting van de activiteiten. Alleen de leden die ook een energiecontract met AECO hadden, moeten op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Alle voordelen die de leden als energieklant van AECO zouden genieten, zijn helaas niet overdraagbaar op een nieuw energiecontract.

 

Hoe kan ik mijn aandeelhouderschap bij de coöperatieve vennootschappen beëindigen?

De naamloze vennootschap Energie 2030 was een energieleverancier onder de naam AECO, terwijl Energie 2030 scrl en Clean Power Europe SCE coöperaties zijn voor energieproductie, die uit boekhoudkundig en juridisch oogpunt volledig gescheiden zijn.

Uw investering in onze coöperaties blijft zowel ecologisch als financiël interessant. Maar u kunt een uitstap aanvragen als u het wenst.

Wij trekken uw aandacht op het feit dat de betaling van de opzegvergoeding alleen kan uitgevoerd worden als er geen schuld tegenover de coöperatie of haar partners bestaat.

U kunt het uittredingsformulier bij uw coöperatie of bij AECO aanvragen. Gelieve het ingevulde en ondertekende formulier rechtstreeks aan de coöperatieve vennootschap ter verwerking te zenden (voor Clean Power Europe aan info@cleanpowereurope.eu en voor Energie 2030 cvba aan info@energie2030.com).

 

Hier onze nieuwe openingsuren:

Van maandag tot vrijdag van 9 tot 12 uur.

Via e-mail aan service@aeco.be zijn wij bereikbaar.

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.