Belangrijke opmerking:

AECO stopt haar activiteiten als energieleverancier. Wij hebben nieuwe openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Naar het antwoord op uw vraag
Gemakkelijk verhuizen

U verhuist en uw energie komt met u mee!

Een verhuis betekend heel wat werk – daarom ondersteunt AECO u graag voor zover mogelijk. We informeren u over de nodige stappen en doen de rest voor u, zodat u zich op uw verhuis kunt concentreren.

Hoe gebeurt een verhuis van mijn energiecontract?
Schijnt nog iets onduidelijk?
We helpen u graag verder!
illu-5
shutterstock_786326773-1800
Belangrijke tips

Verhuisadvies van AECO

Bij een verhuis is een goede organisatie onontbeerlijk. Met een checklist wenst AECO u te helpen, de overzicht te behouden. We wensen u een succesvol verhuis!

FAQ

Veelgestelde vragen omtrent verhuis en leverancierswissel.

  • Gelieve ons zo vroeg mogelijk, maar niet later dan 30 dagen na de verhuisdatum, op de hoogte te brengen van uw verhuizing.

  • U kunt uw energiecontract op elk moment opzeggen, maar u moet een opzegtermijn van een maand in acht nemen. Alleen als u verhuist, hoeft u zich niet te houden aan deze opzegtermijn van een maand.

    Als u het officiële energieovernamedocument invult, is de dag van overdracht (zoals aangegeven op het document) de einddatum van uw contract. De energie die tot de einddatum op uw oude adres is verbruikt, wordt nog steeds gefactureerd door de oude energieleverancier en moet worden betaald.

    Als u klant wordt bij AECO, hoeft u uw huidige contract met uw vorige leverancier niet op te zeggen. AECO zal deze formaliteiten voor u afhandelen. U zorgt voor uw verhuizing.

  • Het is een officieel document dat in heel België wordt erkend en moet worden ingevuld om de meterstanden op een bindende manier vast te leggen:

    • bij een verhuizing,
    • bij het verkopen of verhuren van een woning,
    • in geval van scheiding van het huwelijk of van samenwonende partners,
    • in geval van overlijden.

    Het energieovernamedocument heeft juridische waarde. Daarom raden wij u aan altijd een kopie te bewaren voor het geval er later discussies ontstaan over de meterstanden.

    Wanneer u verhuist, wordt het energieovernamedocument in vier exemplaren ingevuld:

    • Twee kopieën voor de woning die u verlaat: één voor u en één voor de nieuwe bewoner.
    • Twee kopieën voor nieuwe woning: één voor u en één voor de vorige bewoner.

    Als er nog geen vorige of volgende huurder is, moet de eigenaar het document medeondertekenen.

    Alle Belgische energieleveranciers erkennen dit document.

    Energieovernamedocument om te downloaden:

  • Wanneer u een energiecontract met ons afsluit, hebt u de mogelijkheid om “De meter is afgesloten” aan te vinken in het online contract of op het papieren contractformulier.

    Deze informatie is belangrijk voor ons om de juiste procedure in te leiden. Hiervoor hebben wij de EAN-code van de leveringspunt nodig. U kunt dit rechtstreeks bij de netbeheerder aanvragen of het van de vorige huurder of eigenaar verkrijgen. De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 54.

    Zodra AECO uw contract heeft bevestigd, kunt u een afspraak maken met de netbeheerder om de meter te openen. De netbeheerder verwittigt dan AECO en u heeft hiervoor niets meer te doen. De energie wordt onmiddellijk geleverd.

    Naar het online-contract

  • Vraag uw aansluiting op tijd aan, omdat de termijn voor de installatie van een ingewikkelde aansluiting 30 werkdagen is. Uw aansluiting moet gekeurd zijn.

    Neem contact op met uw netbeheerder en vraag om een nieuwe meter te installeren. De netbeheerder stuurt u dan uw EAN-code (18 cijfers beginnend met 54), die wordt gebruikt om uw meter te identificeren.

    U moet een energieleveringscontract hebben met een leverancier voordat de netbeheerder uw meter komt openen. Wij adviseren u graag bij de keuze van een geschikt product.

    U kunt het contract online invullen of contact opnemen met de klantenservice van AECO via e-mail op sales@aeco.be of via telefoon op 087 63 24 44. Als u liever een papieren contract invult, onderteken het en stuur het op naar AECO, Breite Wege 1, 4730 Raeren.

    Laat ons weten dat de meter niet open is. Kruis in het onlinecontract het desbetreffende vakje aan.

    Zodra AECO uw contract heeft opgestart en u een bevestiging hebt ontvangen, kunt u een afspraak maken met de netbeheerder om de meter te openen. De distributienetbeheerder zal dan AECO verwittigen en u heeft hiervoor niets meer te doen. De energie wordt onmiddellijk geleverd.

  • Het spijt ons zeer als u besluit uw energiecontract met AECO op te zeggen.

    Maar ook hier helpt onze klantenservice u graag verder. Het zou heel nuttig zijn, als u ons de reden van uw annulering laat weten.

    U verhuist?

    Gebruik het energieovernamedocument en dien het zo spoedig mogelijk in. Op onze website vindt u meer inlichtingen betreffend een verhuizing.

    Wilt u een meter sluiten?

    Neem contact op met uw netbeheerder en maak een afspraak voor het afsluiten van de meter. AECO zal de gegevens voor het opmaken van de eindfactuur automatisch van de netbeheerder ontvangen. Alle openstaande facturen (voorschotten, afrekeningen), inclusief de eindfactuur, moeten worden betaald.

    Heeft u een goedkoper tarief gevonden?

    Voordat u overstapt, vragen wij u eerst na te gaan of AECO geen actueel aanbod heeft dat bij u past. Het kan zijn dat wij alleen uw product moeten aanpassen zodat u klant blijft en u weer tevreden bent over AECO als uw energieleverancier. De klantenservice zal u hierbij helpen.

    Wanneer u de aanbieding van de concurrent bekijkt, controleer dan de specifieke voorwaarden en de kleine lettertjes. Sommige aanbiedingen zijn alleen in het eerste jaar aantrekkelijk of hebben verborgen voorwaarden die op het eerste gezicht niet duidelijk zijn. Het is dus interessant na te gaan of de tarieven die gelden bij verlenging hoger zijn dan die voor nieuwe klanten.

    Als u wilt overstappen omdat u op een vergelijkingsportaal een goedkoper aanbod hebt gevonden, raden wij u aan eerst de officiële regionale vergelijkingsportalen te bezoeken en daar na te gaan of de vergelijking correct is. Alleen de officiële vergelijkingsportalen zijn betrouwbaar:

    Bovendien is niet elk “groenestroomcontract” groen. Elk leverancier is verplicht op de tariefkaart zijn brandstofmix bekend te maken, d.w.z. de samenstelling van de energie die hij levert. Alleen als in de brandstofmix staat dat 100% van de energie afkomstig is uit hernieuwbare bronnen, is een duurzame energievoorziening gegarandeerd. Dus als dit belangrijk voor u is, kunt u op deze manier analyseren hoe “groen” de energie is, die u betaalt.

    Mocht u desondanks toch van leverancier veranderen, dan wensen wij u veel succes voor de toekomst en hopen u in de toekomst wellicht weer als klant te mogen begroeten.

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.