Belangrijke opmerking:

AECO heeft haar activiteit als energieleverancier gestopt. Onze openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Naar het antwoord op uw vraag
Blog

Elektriciteit besparen in het thuiskantoor

Het helpt om bepaalde gedragingen aan te passen om de impact van dit verhoogde verbruik op uw energiefactuur zoveel mogelijk te beperken.

  • Want warmte verspreidt zich minder goed in een vochtige omgeving, zorg er dus voor dat uw studeerkamer ’s morgens goed geventileerd is om het vocht dat zich ’s nachts heeft opgehoopt te laten ontsnappen. Zet bijvoorbeeld het raam ca. 15 minuten open voordat u aan het werk gaat.
  • Stroom besparen betekent ook geen elektriciteit verspillen. Denk er dus aan alle opladers of huishoudelijke apparaten die u niet gebruikt uit het stopcontact te halen, de TV (en de ontvanger) overdag uit te zetten, enz. Meerdere stekkers zijn hier erg handig. Als u op een laptop werkt, laat deze dan niet permanent aangesloten.
  • Als u een mobiele thermostaat hebt, neem die dan mee naar uw studeerkamer en sluit de kranen in alle andere kamers. Als u in een kleine kamer werkt, zal deze sneller worden verwarmd dan een grote kamer.
  • Twijfel niet om uw thermostaat een paar graden lager te zetten. Als de koelere kamertemperatuur onaangenaam lijkt, warmt u zich dan liever op met een deken of een dikkere trui. Want slechts één graad lagere verwarmingstemperatuur helpt 7% energie te besparen.
  • Profiteer van de zon. Laat de zonnestralen bij elke gelegenheid de kamer binnenkomen om de kamer te verwarmen. Doe het licht niet aan en droog uw was buiten.

 

In ieder geval wensen wij u een aangename tijd in uw kantoor aan huis, ondanks de buitengewone situatie waarin wij ons momenteel allemaal bevinden. Blijf gezond!

Blog

Energiesector stapt op 1 november over naar een nieuw centraal dataplatform

Vanaf 1 november tot eind december wordt een nieuw centraal dataplatform voor de volledige elektriciteits- en gassector in gebruik genomen. Dit platform garandeert de afwikkeling van alle marktprocessen en alle Belgische energiemarktpartijen zullen van de wissel worden getroffen. Dat betekent ook, dat voor een aantal energieklanten beperkte hinder voelbaar zal zijn. Vooral bij de afhandeling van processen zoals een verhuis, een leverancierswissel, afrekeningen en slotfacturen enz. zijn vertragingen te verwachten.

Project,Management,Ideas,Development,Graph,Concept

De ontwikkeling van het nieuw platform door de firma Atrias werd al tien jaar geleden begonnen, maar de invoering werd steeds opnieuw uitgesteld. Het doel was, zich aan marktontwikkelingen aan te passen en de IT-systemen op de energietransitie voor te bereiden, waar hernieuwbare energie centraal staat. Sinds meer dan één jaar plannen de Belgische energieleveranciers samen met alle marktpartijen de grote migratie. Sinds april 2021 werden tests doorlopen om te controleren, of massaal uitgevoerde datatransfers in alle gebieden van België correct kunnen worden uitgevoerd. In augustus werd het project alweer uitgesteld, omdat het minimumaantal nodige toezeggingen van zijde de Belgische leveranciers die zich voor een migratie uitspreken niet kon bereikt worden. De reden was omdat de resultaten van de datatransfers niet voldoende bevredigend waren. Op vrijdag, 10 september werd dan uiteindelijk van alle zijde het Go voor 1 november gegeven.

Beperkte hinder voor bepaalde klanten

De overgang van de verschillende oude systemen naar het centrale systeem zal voor verbruikers vooral achter de schermen gebeuren. Klanten die in de maanden november en december zullen verhuizen of van leverancier veranderen, zullen hun eindafrekening later dan normaal ontvangen. Omdat tijdens de transitieperiode back-office-systemen van energieleveranciers tijdelijk niet beschikbaar en bepaalde transacties niet mogelijk zullen zijn, vragen wij onze klanten om geduld te hebben.

De activatie van de prepaid-functie of van budgetmeters worden in november en december tijdelijk on hold gezet. Maar voor klanten, die al over deze systemen beschikken, is er geen impact. Voor eindverbruikers hebben de netbeheerders een uitgebreide vragenlijst opgemaakt, waar u antwoorden kunt vinden op uw vragen: https://www.atrias.be/FAQ_NL.

Welke voordelen brengt de overgang?

Het centrale dataplatform biedt energieleveranciers de technische benodigdheden, om hun klanten nieuwe concepten aan te bieden in de komende maanden en jaren. Bijvoorbeeld zullen eigenaars van zonnepanelen de mogelijkheid hebben om aparte contracten te kiezen voor hun afname en injectie. Ook de leverancier voor een laadpaal van een elektrische wagen moet niet meer de energieleverancier zelf zijn. Verder bestaat de mogelijkheid maandelijkse afrekeningen op te maken en dynamische energietarieven op uur-basis in te voeren. Het wordt dus spannend om te zien welke nieuwe producten in de komende jaren op de markt zullen verschijnen. Het nieuwe systeem samen met het bijhorende nieuwe MIG6-communicatieprotocol en de digitale meter zijn belangrijke mijlpalen in het realiseren van de energietransitie.

FAQ

Waar kan ik een overzicht van mijn klantenrekening krijgen?

FAQ

Hoe kan ik het jaarlijkse gasverbruik van mijn huishouden berekenen?

Flex Brüssel Privatkunden

Flex Flandern Privatkunden

Flex Wallonie Privatkunden

Vario Brüssel Privatkunden

Vario Flandern Privatkunden

Vario Wallonie Privatkunden

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.