Belangrijke opmerking:

AECO stopt haar activiteiten als energieleverancier. Wij hebben nieuwe openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Naar het antwoord op uw vraag
Blog

Energiesector stapt op 1 november over naar een nieuw centraal dataplatform

10.09.2021
  • Algemeen, Energie

Vanaf 1 november tot eind december wordt een nieuw centraal dataplatform voor de volledige elektriciteits- en gassector in gebruik genomen. Dit platform garandeert de afwikkeling van alle marktprocessen en alle Belgische energiemarktpartijen zullen van de wissel worden getroffen. Dat betekent ook, dat voor een aantal energieklanten beperkte hinder voelbaar zal zijn. Vooral bij de afhandeling van processen zoals een verhuis, een leverancierswissel, afrekeningen en slotfacturen enz. zijn vertragingen te verwachten.

Project,Management,Ideas,Development,Graph,Concept

De ontwikkeling van het nieuw platform door de firma Atrias werd al tien jaar geleden begonnen, maar de invoering werd steeds opnieuw uitgesteld. Het doel was, zich aan marktontwikkelingen aan te passen en de IT-systemen op de energietransitie voor te bereiden, waar hernieuwbare energie centraal staat. Sinds meer dan één jaar plannen de Belgische energieleveranciers samen met alle marktpartijen de grote migratie. Sinds april 2021 werden tests doorlopen om te controleren, of massaal uitgevoerde datatransfers in alle gebieden van België correct kunnen worden uitgevoerd. In augustus werd het project alweer uitgesteld, omdat het minimumaantal nodige toezeggingen van zijde de Belgische leveranciers die zich voor een migratie uitspreken niet kon bereikt worden. De reden was omdat de resultaten van de datatransfers niet voldoende bevredigend waren. Op vrijdag, 10 september werd dan uiteindelijk van alle zijde het Go voor 1 november gegeven.

Beperkte hinder voor bepaalde klanten

De overgang van de verschillende oude systemen naar het centrale systeem zal voor verbruikers vooral achter de schermen gebeuren. Klanten die in de maanden november en december zullen verhuizen of van leverancier veranderen, zullen hun eindafrekening later dan normaal ontvangen. Omdat tijdens de transitieperiode back-office-systemen van energieleveranciers tijdelijk niet beschikbaar en bepaalde transacties niet mogelijk zullen zijn, vragen wij onze klanten om geduld te hebben.

De activatie van de prepaid-functie of van budgetmeters worden in november en december tijdelijk on hold gezet. Maar voor klanten, die al over deze systemen beschikken, is er geen impact. Voor eindverbruikers hebben de netbeheerders een uitgebreide vragenlijst opgemaakt, waar u antwoorden kunt vinden op uw vragen: https://www.atrias.be/FAQ_NL.

Welke voordelen brengt de overgang?

Het centrale dataplatform biedt energieleveranciers de technische benodigdheden, om hun klanten nieuwe concepten aan te bieden in de komende maanden en jaren. Bijvoorbeeld zullen eigenaars van zonnepanelen de mogelijkheid hebben om aparte contracten te kiezen voor hun afname en injectie. Ook de leverancier voor een laadpaal van een elektrische wagen moet niet meer de energieleverancier zelf zijn. Verder bestaat de mogelijkheid maandelijkse afrekeningen op te maken en dynamische energietarieven op uur-basis in te voeren. Het wordt dus spannend om te zien welke nieuwe producten in de komende jaren op de markt zullen verschijnen. Het nieuwe systeem samen met het bijhorende nieuwe MIG6-communicatieprotocol en de digitale meter zijn belangrijke mijlpalen in het realiseren van de energietransitie.

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.