Belangrijke opmerking
Wij vragen uw begrip voor het feit dat wij, wegens de buitengewoon hoge stroomprijzen en de daarmee gepaard gaande onzekerheden, ons aanbod voor elektriciteit hebben beperkt tot één enkel variabel product. Bovendien is dit product momenteel alleen beschikbaar voor leden van partnercoöperaties. Gelieve de tariefkaart te raadplegen voor bindende informatie over het product.
Vindt nu het gepast tarief
bijzondere voorwaarden?
De tariefkaarten geven inlichtingen over alle details.
Bent u op zoek naar de prijzen en voorwaarden van onze elektriciteitsproducten die vorig jaar geldig waren?
Hier kunt u onze elektriciteitstariefkaarten uit het verleden raadplegen.
Veelgestelde vragen omtrent stroomlevering
-
Waaruit bestaat het bedrag van mijn energiefactuur?
Uw energiefactuur bestaat uit 4 delen:
- De kosten voor de energie, die door AECO wordt geleverd;
- De distributie- en transportkosten van de netbeheerder;
- De bijdragen, belastingen van de overheid (federaal en regionaal);
- De Belgische belasting op toegevoegde waarde.
Van de totale rekening vertegenwoordigt het aandeel van AECO slechts ongeveer een derde. Dit betekent dat de kosten van 2/3 van de energierekening voor alle energieleveranciers identiek zijn en zonder enige toeslag aan de klanten worden doorberekend.
-
Hoe kan ik een domiciliëring activeren?
Op uw klantenportaal MyEnergy kunt u eenvoudig een mandaat downloaden dat u ons toestuurt per e-mail naar service@aeco.be of per post naar AECO, Breite Wege 1, 4730 Raeren. Uw domiciliëring zal zo snel mogelijk worden geactiveerd.
U kunt het document ook direct aanvragen per e-mail naar service@aeco.be of per telefoon op 087 63 24 44. Vermeld gewoon uw klantnummer en wij sturen u het formulier toe.
Vergeet niet het document te dateren en te ondertekenen, omdat de aanvraag zonder handtekening helaas ongeldig is.
U zult voor elk bijkomend contract een appart mandaat moeten invullen, aangezien de facturen van verschillende contracten niet allemaal automatisch via domiciliëring kunnen worden betaald. Een klant kiest immers niet noodzakelijk de betaling via domiciliëring voor al zijn contracten. Ook hier kan de klantenservice u graag helpen.
-
Waarom is het verzenden van facturen per e-mail zo voordelig?
Als bedrijf waar duurzaam handelen een prioriteit is, raden wij altijd aan de factuur per e-mail te ontvangen.
Ecologisch: er wordt minder papier gebruikt en de postroute wordt gespaard.
Economisch is dit ook – voor u en voor ons: we besparen niet alleen het papier, de enveloppe en de portokosten voor het verzenden. De werklast is ook lager voor de verzending per e-mail. Daarom hebben wij besloten onze klanten te laten profiteren van onze besparingen:
Elke klant die ervoor kiest, zijn facturen per e-mail te ontvangen, krijgt 10 euro korting op de jaarlijkse vaste vergoeding*.
Bescherm ons planeet en druk uw factuur alleen af als het echt nodig is.
*Deze korting is enkel van toepassing indien de aangerekende vergoeding ten minste 10 euro bedraagt en de klant gedurende de gehele contractperiode zijn facturen per e-mail ontvangt.
-
Hoe kan ik het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van mijn huishouden berekenen?
Verschillende factoren hebben een invloed op het elektriciteitsverbruik van een huishouden:
- De oppervlakte van de woning,
- Het aantal personen dat in het huishouden woont,
- Het aantal elektrische apparaten.
Hier is de berekening:
Het hier berekende jaarverbruik is slechts een richtwaarde.
-
Moet ik het energiecontract met mijn vorige leverancier opzeggen?
U kunt uw energiecontract op elk moment opzeggen, maar u moet een opzegtermijn van een maand in acht nemen. Alleen als u verhuist, hoeft u zich niet te houden aan deze opzegtermijn van een maand.
Als u het officiële energieovernamedocument invult, is de dag van overdracht (zoals aangegeven op het document) de einddatum van uw contract. De energie die tot de einddatum op uw oude adres is verbruikt, wordt nog steeds gefactureerd door de oude energieleverancier en moet worden betaald.
Als u klant wordt bij AECO, hoeft u uw huidige contract met uw vorige leverancier niet op te zeggen. AECO zal deze formaliteiten voor u afhandelen. U zorgt voor uw verhuizing.

Hoe kan ik echt groene energie krijgen?
Een beweerdelijk contract voor groene stroom is helaas niet altijd groen. Mijn contract is enkel groen als de verzorger voldoende groene stroom opwekt of koopt, om mijn huishouden te beleveren.