Belangrijke opmerking:

AECO heeft haar activiteit als energieleverancier gestopt. Onze openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Naar het antwoord op uw vraag
FAQ

Stopzetting van activiteiten als energieleverancier door AECO in BHG

Waarom heeft Sibelga besloten de toegang tot levering van elektriciteit en gas aan AECO in te trekken?

Als gevolg van de snel stijgende gas- en elektriciteitsprijzen is AECO niet langer in staat haar klanten van gas en elektriciteit te voorzien.

Sibelga, de distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas in BHG, heeft dus de procedure opgestart voor de opzegging van het toegangscontract voor gas en elektriciteit van AECO. Verder werd natuurlijk de energieregulator BRUGEL van deze stappen op de hoogte gebracht.

 

Wanneer zal de toegang effectief worden ingetrokken?

Na een door BRUGEL georganiseerde bemiddelingspoging tussen de partijen, zal de toegang tot het net voor AECO worden ingetrokken op 1 maart 2022, 0u00 voor het elektriciteitsnet en 6u00 voor het gasnet.

 

Ik ben klant bij AECO. Wat betekent de opzegging van dit toegangscontract voor mij?

Na de opzegging van het toegangscontract, zal uw elektriciteits- en gasvoorziening niet worden onderbroken!

Kies een andere energieleverancier en contacteer hem, om zo snel mogelijk een nieuw elektriciteits- en/of gascontract af te sluiten. Om een goede keuze te kunnen maken, vindt u de lijst van de actieve leveranciers op de Brusselse markt op de website van de regulator BRUGEL: www.brugel.brussels.

U beschikt over een maximaal termijn van 25 kalenderdagen vanaf 01.03.2022 om nieuwe leveringscontracten af te sluiten. Deze moeten beslist op 01.03.2022 effectief worden. Is dit niet het geval en Sibelga heeft geen informatie ontvangen van een commerciële leverancier over een nieuwe contractafsluiting vóór uiterlijk 25.03.2022, dan zal uw huidige leverancier AECO automatisch worden vervangen door de firma ENGIE(1), de standaardleverancier volgens de desbetreffende wettelijke bepalingen. Een nieuw contract zal dan worden opgelegd met terugwerkende kracht te rekenen vanaf 01.03.2022.

Vergelijk eerst de tarieven op de officiële prijsvergelijker van de regulator: www.brusim.be

Hier vindt u zeker het tarief, dat het beste aangepast is aan uw behoeften.

(1) Merk op dat de standaardleverancier het recht heeft om uw energieverbruik vanaf 01/03/2022 af te rekenen volgens zijn eigen leveringsvoorwaarden.

 

Tot welke commerciële leverancier kan ik mij richten?

Aangezien dat de energiemarkt een geliberaliseerde markt is, kunt u uw leverancier vrij kiezen. Dus vergeet niet, vóór het afsluiten van een contract de offertes op de markt te vergelijken via de officiële vergelijker van de regulator:  www.brusim.be

Dit is de beste manier om een tarief te vinden, dat het beste aangepast is aan uw behoeften.

 

Wie is de standaardleverancier ?

De standaardleverancier in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Engie Electrabel, op grond van de geldende wettelijke bepalingen.

 

Zal ik een slotfactuur van AECO ontvangen?

Ja. Na ontvangst van uw (fysieke) meterstanden via Sibelga, stuurt AECO u een slotfactuur voor uw verbruik sinds uw laatste periodieke meterstand tot deze nieuwe meterstand. Afhankelijk van de reeds gefactureerde voorschotten en het geschatte volume, ontvangt u een slotfactuur of een slotcreditnota.

 

Moet ik mijn voorschotfacturen en mijn afrekening nog altijd aan AECO betalen?

Ja, u moet nog steeds betalen voor de energie die u heeft verbruikt. Als u niet betaalt, blijven de incassoprocedures van toepassing.

 

Zullen klanten die via hun voorschotten te veel hebben betaald, worden terugbetaald?

Ja. Zodra de leverancier (commerciëel of standaard) uw klantenrekening heeft geactiveerd, ontvangt AECO de eindmeterstanden, voert een verrekening uit en maakt een eindfactuur of creditnota op. Als de rekening van de klant een creditsaldo vertoont, verbindt AECO zich ertoe de klant binnenkort terug te betalen.

 

Wanneer moet ik mijn meterstand opnemen?

Uw distributienetbeheerder zal een opname van uw meterstanden maken op de dag dat het toegangscontract wordt beëindigd.

 

Ik heb een vraag over een factuur van AECO. Bij wie kan ik met mijn vraag terecht?

Voor vragen over uw facturen moet u zich rechtstreeks wenden tot AECO (service@aeco.be). Eventuele klachten over uw factuur moet u eerst richten tot AECO. Bij gebrek aan een afdoend antwoord kunt u een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor energie.

 

Ik heb een contract afgesloten met een andere leverancier en dit contract gaat in na 01.03.2022

Uw toegangspunt zal door ENGIE worden overgenomen op 01.03.2022, wat zal resulteren in de annulering van het vorige contract.

De leverancier met wie u een nieuw contract heeft afgesloten kan daarna uw toegangspunt overnemen. Neem hiervoor na 01.03.2022 opnieuw contact op met uw nieuwe leverancier.

 

Ik heb een contract afgesloten met AECO en dit contract gaat in op of na 01.03.2022

Dit contract zal worden geannuleerd en u zult bij uw huidige leverancier blijven.

 

Ik geniet momenteel van het sociaal tarief bij AECO. Kan ik dit sociaal tarief behouden?

Ja (op voorwaarde dat u in maart 2022 nog steeds een begunstigde van het sociaal tarief bent), maar het sociale tarief zal niet onmiddellijk worden toegepast terwijl de gegevens worden uitgewisseld tussen de autoriteiten en de standaardleverancier of de nieuwe door u gekozen leverancier. Het sociaal tarief zal dan met terugwerkende kracht vanaf 01.03.2022 worden toegepast.

 

Ik heb een kennisgeving van afsluiting ontvangen met een ingangsdatum > of = 01.03.2022. Wat zal er gebeuren?

De overname van uw toegangspunt door de standaardleverancier of uw nieuwe commerciële leverancier op 01.03.2022 zal deze afsluitingsaanvraag annuleren. Sibelga zal uw meter dus niet afsluiten.

 

Zijn de coöperaties Clean Power Europe SCE en Energie 2030 SCRL in dit verband betrokken?

De onderneming Energie 2030 Agence SA, die voorheen actief was als leverancier van elektriciteit en gas onder de handelsnaam AECO, is een onafhankelijke onderneming. De coöperaties werden derhalve slechts indirect als partners getroffen door de stopzetting van de activiteiten. Alleen de leden die ook een energiecontract met AECO hadden, moeten op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Alle voordelen die de leden als energieklant van AECO zouden genieten, zijn helaas niet overdraagbaar op een nieuw energiecontract.

 

Hoe kan ik mijn aandeelhouderschap bij de coöperatieve vennootschappen beëindigen?

De naamloze vennootschap Energie 2030 was een energieleverancier onder de naam AECO, terwijl Energie 2030 scrl en Clean Power Europe SCE coöperaties zijn voor energieproductie, die uit boekhoudkundig en juridisch oogpunt volledig gescheiden zijn.

Uw investering in onze coöperaties blijft zowel ecologisch als financiël interessant. Maar u kunt een uitstap aanvragen als u het wenst.

Wij trekken uw aandacht op het feit dat de betaling van de opzegvergoeding alleen kan uitgevoerd worden als er geen schuld tegenover de coöperatie of haar partners bestaat.

U kunt het uittredingsformulier bij uw coöperatie of bij AECO aanvragen. Gelieve het ingevulde en ondertekende formulier rechtstreeks aan de coöperatieve vennootschap ter verwerking te zenden (voor Clean Power Europe aan info@cleanpowereurope.eu en voor Energie 2030 cvba aan info@energie2030.com).

 

Hier onze nieuwe openingsuren:

Van maandag tot vrijdag van 9 tot 12 uur.

Via e-mail aan service@aeco.be zijn wij bereikbaar.

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.