Belangrijke opmerking:

AECO stopt haar activiteiten als energieleverancier. Wij hebben nieuwe openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Naar het antwoord op uw vraag
Klantenservice

Hoe kunnen we u helpen?

Onze klantenservice helpt u graag verder. Ons jong en dynamisch team zet er alles aan om uw vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. We werken niet met een extern callcenter, zijn lokaal en blijven bijscholen. Misschien kunnen we hier enkele vragen rechtstreeks en duidelijk beantwoorden.

FAQ

Hier zijn de vragen en antwoorden over onderwerpen die van belang zijn voor onze klanten

  • U dient het openstaande bedrag zo spoedig mogelijk over te maken op de rekening van AECO:

    IBAN: BE09 7312 0300 0157 – BIC: KREDBEBB.

    Betalingen via domiciliëring vinden gewoonlijk plaats op de 5e van de maand of op de eerstvolgende werkdag. Daarom raden wij u aan altijd voor een toereikend saldo te zorgen.

    Indien uw tarief gebonden is aan de voorwaarde dat u per domiciliëring betaalt, gelieve dan onmiddellijk contact op te nemen met de klantenservice om de zaak op te lossen en te vermijden dat u van product moet veranderen. AECO behoudt zich namelijk het recht voor om het product te wijzigen in geval van niet-naleving van een verplichte betaling via domiciliëring. Dit staat ook vermeld in de bijzondere voorwaarden op de tariefkaart van uw product.

  • Het energieovernamedocument zet de meterstanden bindend vast en moet worden ingevuld

    bij een verhuizing,
    bij het verkopen of verhuren van een woning,
    wanneer getrouwde of samenwonende partners scheiden,
    in geval van overlijden.

    Het is een document dat door alle energieleveranciers in België wordt erkend.

    Energiovernamedocument om te downloaden:

  • Als bedrijf waar duurzaam handelen een prioriteit is, raden wij altijd aan de factuur per e-mail te ontvangen.

    Ecologisch: er wordt minder papier gebruikt en de postroute wordt gespaard.

    Economisch is dit ook – voor u en voor ons: we besparen niet alleen het papier, de enveloppe en de portokosten voor het verzenden. De werklast is ook lager voor de verzending per e-mail. Daarom hebben wij besloten onze klanten te laten profiteren van onze besparingen:

    Elke klant die ervoor kiest, zijn facturen per e-mail te ontvangen, krijgt 10 euro korting op de jaarlijkse vaste vergoeding*.

    Bescherm ons planeet en druk uw factuur alleen af als het echt nodig is.

    *Deze korting is enkel van toepassing indien de aangerekende vergoeding ten minste 10 euro bedraagt en de klant gedurende de gehele contractperiode zijn facturen per e-mail ontvangt.

  • In de meeste gevallen wordt het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas automatisch toegekend door de FOD Economie.

    Om de drie maanden stuurt de overheid de lijst van personen die recht hebben op het sociaal tarief (federaal sociaal tarief) naar de energieleverancier. Wij passen uw tarief dienovereenkomstig aan en u hoeft geen verdere stappen te ondernemen.

    In bepaalde gevallen zal het sociaal tarief u echter niet automatisch worden toegekend. De volgende sociale instellingen kunnen u dan een attest bezorgen dat u naar ons moet sturen:

    1. het OCMW van uw gemeente,
    2. de FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een Handicap,
    3. Agentschap Zorg en Gezondheid (“Zorgkas”, enkel in Vlaanderen),
    4. De federale pensioendienst,
    5. IRISCARE,
    6. AVIQ.

    Papieren certificaten zijn slechts geldig voor het aangegeven referentiejaar en moeten jaarlijks worden vernieuwd en ingediend.

    Als het sociaal tarief automatisch werd toegekend, zal het ook automatisch worden stopgezet als u uw recht verliest.

  • Waar kan ik de prijs per kWh vinden?

    In de factureringsgegevens:

    Elke klant kan een detail van zijn factuur opvragen bij zijn leverancier – eenmalig of voor elke komende factuur. Daar wordt de prijs per kWh voor de hele factureringsperiode getoond. In het geval van een variabel tarief worden alle toegepaste prijzen binnen de factureringsperiode getoond.

    Op de tariefkaart:

    Op de website wordt maandelijks een tariefkaart gepubliceerd met de prijs en de voorwaarden voor kortingen. Deze prijs is van toepassing op alle contracten die in die maand worden ondertekend en die voorzien in een aanvang van de levering binnen de volgende 3 maanden. Voordat een contract wordt verlengd, krijgt de klant twee maanden vóór het einde van de contractperiode de tariefkaart toegestuurd, met de prijs en alle voorwaarden die van toepassing zullen zijn in geval van verlenging. Indien een klant het niet eens is met de nieuwe voorwaarden, moet hij een ander product kiezen of van aanbieder veranderen. Daarbij dient hij rekening te houden met de opzegtermijn van één maand.

    Wat kan mijn prijs per kWh beïnvloeden?

    Het type meter:

    De prijs met een enkelvoudige stroommeter is dag en nacht dezelfde. Voor gas is er slechts één enkel tarief.

    De prijs van een tweevoudige meter varieert naar gelang van het tijdstip van de dag: er is een hoog tarief (overdag en op weekdagen) en een laag tarief (’s nachts en in het weekend). Uw netbeheerder beslist wanneer het respectieve tarief van start gaat. Het lage elektriciteitstarief is aanzienlijk goedkoper dan het hoge elektriciteitstarief.

    De tariefformule voor een variabel tarief:

    Als u voor een variabel tarief hebt gekozen, is er een periodieke aanpassing van het tarief per kWh. De tariefkaart legt precies uit op grond van welke criteria het variabele bestanddeel (de indexeringsparameter) van de tariefformule wordt gewijzigd en met welke intervallen (maandelijks, driemaandelijks, enz.). De indexeringsparameter is een marktwaarde die op bepaalde websites wordt gepubliceerd en die op de tariefkaart wordt vermeld. In het detail van uw afrekening wordt ook het toepasselijke tarief per periode aangegeven.

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.